Friday, April 09, 2004

Satu Pencarian

perkenalan aku dengan Syed N bermula seawal tahun 1983 dimana ketika itu kami sama-sama bersekolah di sebuah sekolah berasrama penuh di pantai timur. Pada ketika itu kami hanya berkawan biasa dan hanya bertegur sapa samada didewan makan atau di surau (time tu alim sikit). Hubungan kami menjadi rapat ketika di tingkatan 4 semasa kami berkerjasama didalam menjayakan satu majlis amal yang diadakan disekolah. Sejak dari hari itu kami menjadi rapat bagaikan isi dengan kuku (you know what i mean).

Akhir 1987 memisahkan kami kerana semenjak dari itu aku tidak pernah berjumpa dengannya sehinggalah sekarang. Bila aku kembali ke Malaysia dalam tahun 1992 aku meneruskan pencarian ini. Aku pernah berkunjung kerumahnya di sebuah daerah T ketika kami masih bersekolah akan tetapi rumah itu kini tinggal kosong tanpa berpenghuni dan dikhabarkan keluarganya sudah berpindah dari daerah itu.
Saban tahun apabila aku pulang kekampung untuk berhariraya aku tidak akan lupa untuk menjengah kerumahnya yang kosong itu sehinggalah ke hari ini sudah hampir 12 tahun...tiada apa disana...yang ada hanyalah belukar yang menutupi hampir keseluruhan rumah itu. Aku akan tetap terus menjadi pengunjung setia rumah didalam belukar itu dengan harapan semuga suatu hari nanti aku akan bertemu dengannya walaupun aku sendiri tidak pasti sampai bila...

Sunyi dan sepi...tiada bintang yang bekerdipan dilangit yang biru...tiada...kawan untuk ku berkata-kata dan bersenda...kunanti dikau...dengan harapan yang penuh kasih tak ternilai rasa...akhirnya yang aku nanti-nantikan tak kunjung tiba...tiada kata tiada pesan untuk ku yang engkau tinggalkan sayang...menghilangkan diri tanpa pesan ku ditinggal...pada siapa harus ku bertanya pada bulan atau angin lalu...dimanakah kini kau berada kasih...tersenyum aku...sambil menitiskan airmata mengenangkan...yang tinggal...hanya gambar juga tandamata dan kenangan...tiada terduga...yang ini harus akan terjadi di malam begini...mungkinkah...kita kan bersua lagi...

No comments: